ANLAŞMALI BOŞANMA DAVASI

Boşanma, geçerli olarak kurulmuş olan bir evlenmenin eşlerin sağlığında kanunda öngörülen sebep ve koşullara dayanarak mahkeme kararıyla sona erdirilmesidir. Anlaşmalı boşanma ise eşlerin özgür iradeleriyle oluşturdukları evlilik birliği onların ortak arzularına ve yararlarına uymaz duruma geldiği zaman boşanmaya da karar verebilmeleridir

Boşanan eşler, bu sıfatla birbirlerinin yasal mirasçısı olamazlar ve boşanmadan önce yapılmış olan ölüme bağlı tasarruflarla kendilerine sağlanan hakları, aksi tasarruftan anlaşılmadıkça kaybederler. Boşanma davası devam ederken ölen eşin mirasçılarından birisinin davaya devam etmesi ve diğer eşin kusurunun ispatlanması halinde de aynı hükümler uygulanır.(TMK M.181)

Anlaşmalı Boşanma Davası Şart ve Koşulları

Anlaşmalı boşanma davası en az 1 yıl süren evlilikler için mümkündür. Bir tarafın başvurusu ve diğer tarafında ortak irade beyanı ve kabulüyle söz konusu olur. Kanun, evlilik birliğinin temelinden sarsıldığı ve birlikteliğin daha fazla sürmemesi gerektiği konusunda tarafların anlaşması üzerine sonlandırılması kabul edilmektedir. Boşanma için hakimin iki tarafı da bizzat dinlemesi gerekmektedir. Hakimin tarafların iradelerini serbestçe dile getirdiğini, mali konularını, müşterek çocuklarının durumlarını eşlerin kabul ettiğini planladığını ve anlaştığına ikna olmalıdır. Mahkemenin, tarafların ve çocukların uygun menfaatlerini gözettiğine emin olması gerekmektedir.  Anlaşılan konularda hakimin yeni düzenlemeler getirme hakkı bulunmaktadır.

4721 sayılı Türk Medeni Kanunu m166 f.-3 hükmünde anlaşmalı boşanma için kanun koyucunun gerçekleşmesini istediği koşullar;

• Evlilik süresi yeterli olmalıdır.
  • Başvurma gerçekleşmelidir.
  • Taraflar dinlenmelidir.
  • Tarafların iradelerini serbestçe açıkladığına kanaat getirmelidir.
  • Düzenleme uygun bulunmalıdır.
  • Kusur araştırılması yapılmamalıdır.
  • Hakimin düzenlemeye yönelik istekleri kabul edilmelidir.

Anlaşmalı Boşanma Davasında Yetkili Yer Mahkemesi

Anlaşmalı boşanma, eşlerin ortak iradeleri doğrultusunda boşanmanın hukuki sonuçlarını hazırlamış oldukları anlaşmalı boşanma protokolünde düzenledikleri boşanma türüdür. Anlaşmalı boşanma kanunda evlilik birliğinin temelden sarsılması olarak düzenlenmiştir. Anlaşmalı boşanma davası açılabilmesi için 4721 sayılı Türk Medeni Kanununda belirtilen şartların gerçekleşmesi gerekmektedir. Anlaşmalı boşanma kısa sürede boşanmak isteyen eşler için uygun bir boşanma türüdür. Anlaşmalı boşanma davası açmak için eşlerin boşanma dilekçesi ile anlaşmalı boşanma protokolü hazırlamaları zorunludur. Anlaşmalı boşanma davasında görevli mahkeme Aile Mahkemesi, Aile Mahkemesinin bulunmadığı yerlerde ise Asliye Hukuk Mahkemesidir.

Boşanma davalarında eşlerin boşanma davası açmadan önceki 6 ay içerisinde beraber yaşadıkları yerde bulunan Aile Mahkemesi yetkili kılınmıştır. Taraflar dava açılmadan önceki 6 ay içerisinde ayrı yaşıyorlarsa davalının ya da davayı açan eşin ikamet ettiği yer Aile Mahkemesi görevli mahkeme olarak belirlenmiştir. Ancak anlaşmalı boşanma davalarında bahsi geçen kesin yetki kuralı geçerli değildir. Eşlerin ortak karar aldıkları herhangi bir yer Aile mahkemesinde de anlaşmalı boşanma dava dilekçesi ile dava açabilirler.

Yeterli koşulların sağlanması durumunda tarafların ortak kararları ve mahkeme hükümleriyle boşanma davası sonlanacaktır.Sürecin uzamaması ve boşanmanın kabulü için anlaşmalı boşanma protokolü ve dava dilekçesi için uzman bir avukatla çalışmanızı tavsiye ederiz.